Per main page
STARTPAGE

ABOUT PER
MAPS

STORIES
COOKING
MATH
DIARY

GAMES

PHOTO
3D
SOUND
VIDEO

PlanetHilmer main page
Andersson-Gillberg main page

Kubb

Spelplan: 5x8 eller 8x10 meter.

Spelpjäser: Kungen är 8.5x8.5x28 cm, kastpinnarna (6 st) 4cm i diameter och 28 cm långa och slutligen kubbarna (10 st) är 6x6x14 cm.

Start: Placera kungen mitt på planen och de tio kubbarna efter kortsidorna. Raden med kubbar utgör baslinje för respektive lag, A och B.

Spelet: Från egen baslinje kastar först lag A sina pinnar mot B:s kubbar. Pinnarna ska kastas med underarmskast, ej s k helikopter/frisbeekast.

När alla pinnar är kastade ska lag B kasta över de kubbar som eventuellt fällts till lag A:s planhalva. De ställs upp där det landat. Kastas en kubb för långt (utanför A:s baslinje) lyfts den in vinkelrätt och placeras på A:s planhalva. Kubb som kastas för kort och stannar på egen planhalva kastas om 1 gång. Om även detta kast blir för kort placeras kubben en kastpinneslängd bakom kungen.

Följande filmklipp visar 2 kast (av 6 totalt) samt ett tillbakakast av en fälld kubb. Lag A till vänster och lag B till höger:

Kastpinnarna går nu över till lag B som i första hand skall försöka fälla de egna kubbar som står på A:s planhalva. Om lag B fäller alla kubbar som man kastat över till A:s planhalva fortgår spelet enligt tidigare (d v s lag A slänger över alla fällda kubbar till B:s planhalva och fäller sedan så många man kan med de 6 kastpinnarna):

Men lag B kan också misslyckas att fälla en eller flera av de kubbar de nyss kastat över:

När det nu blir lag A:s tur får de flytta fram sin baslinje till den främsta kubben på sin planhalva. Det blir nu mycket lättare att fälla kubbar på lag B:s planhalva:

Det lag som "spelar" ser till att fälla så många kubbar som möjligt på motståndarnas sida. Motståndarna slänger tillbaka alla fällda kubbar där de reses upp och lagens roller skiftas.

Vinnare: När ett lag fällt samtliga kubbar på motståndarlagets planhalva har de chans att avgöra spelet genom att fälla kungen.

OBS: Kungen måste fällas i samma spelomgång som den sista kubben fälls! Misslyckas man med det vinner motståndarlaget. Har man en pinne kvar och en stående kubb måste man alltså vänta till nästa spelomgång eftersom man inte kommer att ha någon pinne kvar att fälla kungen med.

Trivia: Spelet kallas också "Kyykkö" på finska och "Trollkegeln" på tyska.



Publik PGP-nyckel / Public PGP key
Designed with: DreamWeaver, FireWorks, PhotoShop